sunnuntai 10. elokuuta 2014

Pellavansiemenrouhe

Vatsa - se on ollut miulla lähes aina kunnossa *koputtaa puuta*. Kuituja tulee syötyä melko runsaasti jo ihan normaalissakin ruokavaliossa. Mutta välillä saattaa olla päiviä, kun tulee herkuteltua enemmän nopeilla hiilareilla, varsinkin nyt kesällä kun muurinpohjalettuja ei voi vastustaa! :) Kuitujen saanti on hyvä varmistaa ja eräs helppo ja maukas lisä siihen on pellavansiemenrouhe.


Syön lähes aina aamuisin puuroa (yleensä neljän viljan tai ruis, välillä tuoreena ja välillä keitettynä) ja olenkin kokenut käteväksi tavaksi ympätä puuroon vähän lisää kuituja. Sekoitan valmiiseen puuroon pari ruokalusikallista pellavansiemenrouhetta. Se antaa kivasti rakennetta puurolle ja hauskan, ehkä hieman pähkinämäisen, vivahteen makuun.

Pellavansiemenissä on kuidun lisäksi proteiineja ja vain vähän imeytyviä hiilihydraatteja. Pellavansiemenet sisältävät myös joukon lukuisia kivennäis- ja hivenaineita. Lisäksi niissä on myös B-ryhmän vitamiineja sekä A-vitamiinin esiasteita ja näyttipä sieltä löytyvän myös K-vitamiinia. Kurkin finelistä näitä.

Kuidun suositusmäärä päivittäin on n. 25-35g päivässä. Netistä löytyy myös kaikenlaisia kuitulaskureita. Saatko sinä tarpeeksi kuituja päivässä? Itse sain 34 pistettä pellavansiemenrouheen kanssa.
http://www.leipatiedotus.fi/testit/kuitutesti



Kuva lainattu risetti.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti