torstai 12. kesäkuuta 2014

Ruususuola, kristallisuola, intiaanisuola

Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Tutuistuin ruususuolaan noin pari vuotta sitten ja nykyään normisuolapaketti on homehtumassa kaapin perällä sillä meillä käytetään ruususuolaa. Ai miksi? Siihen on monta hyvää syytä, tässä muutama rivi tietoa ruusu- eli kristallisuolasta:

Kristallisuolassa on ihmisen keholle välttämättömiä alkuaineita ja mineraaleja, mm. kalsium, magnesium, kalium ja rauta ovat tallella hyvin imeytyvässä muodossa. Kristallisuolassa on myös mangaani- ja fosforisuoloja, kromia, kuparia, fluoria, rautaa, molybdeeniä, jodia, seleeniä ja piitä. Tavallisesta valkoisesta pöytäsuolasta on sen sijaan kemiallisesti poistettu kaikki mineraalit, vain jodia on lisätty valmistusvaiheessa. Kemiallisesti poistetut mineraalit tietysti myydään kalliilla eteenpäin esim. lääketehtaille joka myy ne eteenpäin kuluttajille purkitettuna.


Kristallisuola sen sijaan sisältää kaikenkaikkiaan 84 eri alkuainetta. Finelin sivujen mukaan 100g kristallisuolaa sisältää 5 mikrokrammaa jodia, kun taas tavissuolassa sitä on 2200 mikrogrammaa. Siinä on siis reilusti vähemmän jodia kuin valkoisessa suolassa, mutta muita mineraaleja runsaasti enemmän. Ihminen saa kuitenkin todennäköisesti kaiken tarvitsemansa jodin myös ilman valkoista suolaa, esim. maito- ja viljatuotteista sekä liharuuista. Esim. pelkästä rasvattomasta maidosta jodia saa n. 16 mikrogrammaa sadasta grammasta, eli 3 (kahden desin) lasillista maitoa päivässä tekee jo 96 mikrogrammaa eli 2/3 päivittäin suositellusta n. 150 mikrogramman tarpeesta. Tietysti jos ei käytä maitotuotteita ja on kasvissyöjä, kannattaa jodinsaanti tarkistaa.

Tarkoituksenani ei kuitenkaan ollut kertoa yksinomaan jodista vaan kristallisuolan muista hyödyistä.
Tärkein niistä tuossa tulikin, eli sisältää runsasti mineraaleja verrattuna tavis-suolaan. Esimerkiksi kerrottakoon että sata grammaa kristallisuolaa sisältää 20 kertaisen määrän kaliumia, rautaa 28 kertaa enemmän ja magnesiumia 5,5 kertaa enemmän kuin suolajärvisuola (johon viitataan useissa sivustoissa kun vertaillaan kristallisuolan ominaisuuksia).

Ja faktoja kävin taas tarkistelemassa finelistä (on muuten erikätevä paikka, suosittelen). Sieltä löytyi että magnesiumia on todellakin ruususuolassa 140mg / 100g kun tavissuolassa magnesiumia on vain 33mg / 100g. Kun taas raudassa ja kaliumissa ruususuola hävisi finelin vertailun, mitähän suolaa em. sivustoissa käytetään vertailuun...?

Ei se humpuukia kuitenkaan voi olla, kun niin moni terveydenhuollon ammattilainen sitä suosittelee tavallisen suolan sijaan. Muun muassa eräs ravitsemisterapeutti suositteli luennollaan laittamaan joka aamu litraan vettä 0,5tl ruususuolaa ja juomaan sen heti aamulla. Yök, suolavesi on todella etovaa :) mutta lykkään oman ruususuola-annokseni aamupuuron sekaan, en tosin ihan noin paljoa mutta kuitenkin.

Ja koska ruususuola on puhdas luonnontuote, houkuttaa se ajatuksenkin tasolla enemmän kuin valkoinen kemiallisesti käsitelty suola. Muita nimiä tälle punertavalle suolalle ovat mm. Himalajan vuorisuola ja intiaanisuola.


Ruususuola on kalliimpaa kuin tavallinen suola, sillä se louhitaan käsin Bolivian ja Himalajan vuoristoista. Himalajan suolaa kutsutaankin yleensä Himalajan vuorisuolaksi ja Bolivian suolaa Ruususuola-kristallisuolaksi. Nimi ruususuola tulee suolan punertavasta väristä joka syntyy mm. mangaanista ja raudasta.

Ruususuolaa voidaan käyttää sisäisen nauttimisen lisäksi myös monin tavoin ulkoisesti. Tästä lisää joskus myöhemmin. :)

Jos joku jäi miettimään että enpäs varmasti osta noin kallista suolaa - kilohinta noin kymmenen kertaa kalliimpi kuin tavallisella suolalla. Mutta haloo - kuinka paljon suolaa kulutetaan päivässä? Moni turhempi asia maksaa vielä enemmän! :)


Tiedonlähteinä käytetty:
http://www.intiaanisokeri.fi/index.php?sivu=ruususuola
http://www.luomuruokatukku.fi
http://www.fineli.fi
Kuvia lainattu:
http://xoco.fi
http://www.hyvinvoinnin.fi